Stroški: kako (pre)živeti v času koronavirusa?

0
Računi, kalkulator in denar - kako varčevati

V času sprejetih ukrepov za preprečitev prekomernega širjenja zloglasnega virusa, bo velik del zaposlenih odsotnih iz delovnih mest. To v večini primerov pomeni tudi nižje dohodke.

Kakšni bodo dohodki v času koronavirusa?

Delavce, ki lahko po dogovoru z delodajalcem opravljajo delo od doma ali celo v službah, čaka 100 % plača. V drugih primerih je nekoliko drugače:

  • V primeru čakanja na domu, ki ga iz poslovnih razlogov dodeli delodajalec, delavec prejme nadomestilo v višini 80 % plače zadnjih treh mesecev, 60 % tega nadomestila krije delodajalec, 40 % pa država;
  • zdravi delavec, ki je z odločbo ministrstva v karanteni in svojega dela ne more opravljati na domu, prejme nadomestilo v višini 80 % plače, ki ga v celoti krije država;
  • zboleli in potrjeno okuženi delavec bo prejel 90 % bolniško nadomestilo prvih 90 dni, nato 100 %, breme bo od prvega dne kril ZZZS;
  • delavec, ki bo ostal doma, zaradi varovanja otrok in svojega dela ne more opravljati od doma, prejme nadomestilo v višini 50 % plače, ki ga v celoti krije delodajalec.

Kako (pre)živeti?

Bistveno je, da upoštevamo navodila pristojnih in se samoizoliramo. Ob tem se soočimo z nekaj nevsakdanjimi izzivi – cel dan preživimo doma, kako se prehranjevati, nimamo tolikšnega dostopa do trgovin in podobno. Pripravili smo nekaj nasvetov, da bomo te ‘virusne’ dni lahko preživeli s čim nižjimi stroški.

  1. Ni potrebe po grajenju neomejene zaloge. V trgovino se odpravimo po tisto, kar zares potrebujemo. Ni treba porabiti bogastva. Zalog imamo v trgovinah dovolj in z grajenjem panike, ne bo premagovanje krize nič lažje ali bolj varno, le bolj nas bo udarilo po žepu. Sedaj še bolj, kot kdaj, je pomembno, da si doma naredimo plan nakupa – kaj potrebujemo in količine le-tega – da lahko nakup čim hitreje in učinkoviteje opravimo.
  2. Poglejmo, kaj lahko najdemo med domačo zalogo. Zagotovo se v shrambi skriva odprta vrečka testenin ali neporabljena omaka. Uporabimo domišljijo in kosilo pripravimo iz »ostankov«.
  3. Kuhanje doma je izjemno pomemben vidik nižanja stroškov. Pa še veliko bolj zdravo je. Je pa izjemno pomembno, da si naredimo dober nakupovalni seznam, ki bo zadostil tudi potrebam po domačemu kuhanju (in nas čim maj izpostavil pri nakupovanju).
  4. V obdobju, ko več časa preživimo doma, se lahko hitro poveča račun za elektriko ali vodo, zato skrbno pri ravnanju. Ni treba celega dneva preživeti ob prižgani televiziji ali pred računalnikom (razen za delo). Veliko je aktivnosti, ki jih lahko opravljamo brez porabe elektrike – preberimo dobro knjigo, igrajmo družabne igre in se družimo s svojimi domačimi. Bodimo pa skrbni in ugašajmo luči, kjer jih ne potrebujemo.
  5. Pranje rok, temeljitejše čiščenje stanovanja in pranje oblačil bo res morda vplivalo na višjo porabo vode, vendar je higiena nujna. Veliko pa lahko naredimo z majhnimi spremembami, na primer pri pranju posode (če nimamo pomivalnega stroja), saj občutno manj vode porabimo, če v večji posodi najprej vso posodo namilimo in nato vse naenkrat speremo pod vodo (ne vsakega posebej). Hkrati lahko tisti, ki imajo dvotarifne števce za elektriko, sušenje, pranje in ostale dejavnosti opravljajo v času nižje porabe, tj. vsak delavnik od 22.00 do 6.00 ure naslednjega dne ter vsako soboto, nedeljo in dela prost dan od 0.00 do 24.00 ure. In seveda naj voda ne teče v prazno – zapirajmo vodo med pranjem zob, otrokom vodo za igro nalijmo v banjico in podobno.
  6. Zaradi zaprtja fitnesov in drugih športnih objektov imamo odlično priložnost za brezplačno vadbo doma. Na spletu je nešteto nasvetov, vodičev in videov, ki nam lahko pomagajo, če potrebujemo pomoč. Tako pa seveda prihranimo dobršen del naših mesečnih prihodkov.
  7. Pomemben vidik pri samoizolaciji je tudi samodisciplina. Velikokrat se začnemo – zaradi občutka odvečnega časa – prenajedati, uporabljati več naprav hkrati in tako dalje. Pomembno se je zavedati, zakaj smo v takšni situacija in nujno je, da smo zmerni. Ne jejmo več kot ponavadi, razdelimo si obroke na več manjših, ne pregrešujmo se s prigrizki, saj bomo morali prej v trgovino po nove zaloge. Poskusimo se koncentrirati na eno opravilo in ne glejmo televizije, hkrati poslušajmo radia in uporabljajmo telefona. Vse to viša stroške in vpliva na naše psihofizično počutje. Zato bodimo skrbni do sebe in drugih in se samodisciplinirajmo.

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vpiši ime
Prosim vpiši svoj komentar

Uporabljamo Akismet za manjšanje neželenih oglasnih komentarjev (spam). Politika zasebnosti.