Je res nevarno voziti z zimskimi gumami v poletnem času?

Smoke on wheel and Speed of drift race car.
Foto: Toa55 iz iStock

Kako nevarna je vožnja z zimskimi pnevmatikami poleti? Morda nekateri vozniki še vedno (napačno) verjamejo, da so pnevmatike samo pnevmatike – če so v dobrem stanju, jih lahko uporabljate vse leto. Vendar pa je uporaba zimskih pnevmatik poleti napaka, ki lahko ogrozi tako varnost kot zmogljivost. Zakaj in kako je to prikazano po testu?

Slabosti zimskih pnevmatik v poletnih razmerah

Zimske pnevmatike so izdelane iz mehkejše gumijaste zmesi, ki je zasnovana tako, da ostane prožna pri ledenih temperaturah. V toplem vremenu pa ta mehkoba postane problem. Tekalna plast se začne prekomerno upogibati, kar zmanjša oprijem s cesto in zaviranje je manj učinkovito – zlasti na vročem in suhem asfaltu.

Na mokrih cestah lahko globlji vzorci tekalne plasti, ki pomagajo v snegu in brozgi, dejansko povečajo tveganje za akvaplaning v poletnem dežju. Pnevmatike ne morejo odvajati vode tako učinkovito kot celoletne ali letne pnevmatike, kar vodi do nevarne izgube nadzora.

Številni testi so pokazali, da imajo avtomobili, opremljeni z zimskimi pnevmatikami, v poletnih razmerah bistveno daljše zavorne poti v primerjavi z vozili z ustreznimi sezonskimi pnevmatikami. V nujnih primerih lahko teh nekaj dodatnih metrov pomeni razliko med tesnim klicem in trkom.

Zimske pnevmatike preprosto niso zasnovane za visoko zmogljivo zavijanje ali odzivno upravljanje na toplih cestah. Vozniki lahko opazijo gobasto ali nenatančno krmiljenje, kar lahko zmanjša zaupanje za volanom – zlasti pri višjih hitrostih ali med izogibanjem.

Zaradi mehke gumene sestave se zimske pnevmatike poleti obrabijo veliko hitreje. Kar bi v pravih pogojih lahko zdržalo več zim, bi lahko postalo neuporabno že po eni poletni sezoni. To pomeni pogostejše menjave in dolgoročno višje skupne stroške pnevmatik.

Vožnja z zimskimi pnevmatikami poleti poveča tudi tveganje predrtja. Guma se hitreje segreje in ne odvaja toplote tako učinkovito. V ekstremni vročini ali pri avtocestnih hitrostih lahko to povzroči odpoved strukture pnevmatike – nevaren dogodek, ki lahko povzroči izgubo nadzora nad vozilom.

Race drift car burning tires on speed track.
Foto: Toa55 iz iStock

Kaj pravi ADAC test?

Nemški avtomobilski klub ADAC je s testom razkril, zakaj poleti zimske pnevmatike odpadejo iz igre.

1. Vodljivost na suhem asfaltu: Pri preskusu izogibanja oviri se je avto z letnimi pnevmatikami izkazal z natančnim vodenjem in stabilnostjo – s hitrostjo 83 km/h. Z zimskimi pnevmatikami je bil isti manever možen le pri 43 km/h! Razlika? Ogromna.

2. Slalom in zavijanje: Zimske pnevmatike so med slalomom povzročale drsenje, spodnašanje zadka in slab nadzor. Posledično je bila hitrost vožnje bistveno nižja kot pri letnih.

3. Zavorna pot: Na suhem asfaltu je avto z letnimi pnevmatikami pri hitrosti 100 km/h potreboval 36,3 metra za popolno zaustavitev. Zimska pnevmatika z najmanj profila pa kar 41,9 metra – to pomeni, da avto z zimsko pnevmatiko ob polni zavori še vedno vozi skoraj 37 km/h, ko bi se avto z letno pnevmatiko že ustavil.

Žiga Kastelic

SEO urednik

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.